BRF Havrekornet 1

FAQ

 

Nedan hittar du en lista med vanliga frågor.

Försök att hitta ditt svar här innan du skickar en fråga till styrelsen. Du kan omdirigeras till den här sidan om svaret finns med.

 


Hur får jag kontakt med styrelsen? / How do I contact the board?

Svenska: Du kan kontakta styrelsen via e-post på styrelsen@havrekornet.se.

English: You can contact the board via email at styrelsen@havrekornet.se.

 


 

Är mitt lägenhetsnummer det tresiffriga eller fyrsiffriga? / Is my apartment number the three or four digit number?

Svenska: För föreningen är ditt lägenhetsnummer den 3-siffriga koden. Använd detta i kommunikationen och i din webbplatsregistrering. Den 4-siffriga koden är för skatteverket.

English: For the association, your apartment number is the 3-digit code. Use this in communications and in your website registration. The 4-digit code is for the tax office.

 


Hur anmäler jag ett fel eller en skada i byggnaden (inte i min lägenhet)? / How do I report a fault or damage in the building (Not my apartment)?

Svenska: Om du hittar ett fel i byggnaden, ska en felanmälan göras direkt till HSB. Hur anmälan görs beror på hur brådskande ärendet är. Information om felanmälan finns på Service/Felanmälan.

English: If you find a fault in the building, a repair order should be made direct to HSB. How this report is made depends on the urgency. Details of fault reporting are found on Service/Felanmälan.

 


Vad ska jag göra om något går sönder i min lägenhet?/ What should I do if something breaks in my apartment?

Svenska: Om du äger lägenheten (bostadsrätt) är du ansvarig för innehållet och reparationer inne i lägenheten. Om skador har uppstått på radiatorer, fönster, ytterdörrar eller balkong, ska styrelsen omedelbart informeras (styrelsen@havrekornet.se).

English: If you own the apartment (bostadsrätt), you are responsible for the contents and repairs within the apartment. However, if the damage involves radiators, windows, outer doors, or the balcony, the board should be notified immediately (styrelsen@havrekornet.se).


Är det tillåtet att ha en dörrmatta, paraplykorg och/eller skoställ utanför min lägenhetsdörr? / Is it allowed to have a door mat, umbrella basket and/or a shoe rack outside of my apartment door? Svenska: Det är inte tillåtet att ha några föremål placerade i korridorerna utanför lägenhetsdörrar, inklusive dörrmattor, korgar, skoställ osv. Detta är för att undvika hinder och risker vid eventuell brand, förhindra hinder i trapphusen vid en nödsituation samt för att möjliggöra åtkomst och underhåll av gemensamma utrymmen.

English: It is not allowed to have any items placed in the corridors outsie of apartment doors, this includes door mats, baskets, shoe racks etc. this is to prevent hazards and obsticles in case of fire, obstructions to moveent in the stairwells in the event of an emergency, in adition to allow for access and maintainance of common areas.


Får jag renovera min lägenhet? / Can I renovate my apartment?

Svenska: Ansökan om renovering ska lämnas in senast 45 dagar före planerat startdatum. Renoveringen får inte påbörjas innan du fått tillstånd från styrelsen. Ansökan ska lämnas in digitalt, detaljer om processen finns på Information/Renovering av lägenhet/

English: Applications for renovation must be submitted at least 45 days before the planned start date. The renovation must not begin before you receive permission from the board. The application must be submitted digitally, the details of the process can be found on Information/Renovering av lägenhet/


Kan jag ta bort den vita porttelefonen? / Can I remove the white intercom phone?

Svenska: Den gamla vita porttelefonen kan tas bort utan att behöva meddela styrelsen. Detta system används inte längre inom föreningen. Det nya porttelefonsystemet går direkt till det angivna mobiltelefonnumret. Information om det nya systemet finns på sidan för taggsystem porttelephone.

English: The old white intercom phone can be removed without a need to notify the board. This sytem is no longer used within the association. The new interrcom system goes directly to the provided mobile phone number. Details of the new system can be found on the taggsystem porttelephone page.


Är det möjligt att glasa in min balkong?/ Is it allowed to glaze my balcony?

Svenska: Det finns en definierad process för de som önskar glasa in sin balkong. Detta kräver både bygglov och en godkänd ansökan till BRF, samt flera bilagor. En fullständig beskrivning finns på Information/Inglasning av balkong/.

Ansökningar om inglasning av balkonger hanteras genom en digital renoveringsansökan (en guide finns tillgänglig på hemsidan), och behandlas via "mittHSB." Ytterligare ansökningsbilagor kan mejlas till vår HSB-koordinator, Fastighetsförvaltare Sandra Jonsson (sandra.jonsson@hsb.se).

English: There is a defined process for those who wish to glaze their balcony. This requires both a building permit and an approved application to the BRF, as well as several attachments. A full description is given on Information/Inglasning av balkong/.

Applications for balcony glazing are handled through a digital renovation application (a guide is available eon the homepage), and processed via "mittHSB," Additional application attachments can be emailed to our HSB coordinator, Property Manager Sandra Jonsson (sandra.jonsson@hsb.se).

 


Finns det regler för gemensamma utrymmen? / Are there rules for common areas?

Svenska: Ja, alla boende förväntas hålla ordning och respektera tysta tider mellan kl. 22.00 och 07.00. English: Yes, all residents are expected to keep the common areas tidy and respect quiet hours between 10 PM and 7 AM.


Hur bokar jag tvättstugan? / How do I book the laundry room?

Svenska: Tvättstugan bokas via bokningssystemet som finns på anslagstavlan, online genom BRF hemsida eller via Electrolux-appen. Alla bokningssytem detaljer finns på Bokningssystem. English: The laundry room is booked via the booking system  available on the information board, online though the BRF website or using the Electrolux app. All details about the booking system can be found on Booking system.


Sköts tvättstugorna? / Are the laundry rooms maintained?

Svenska: Tvättstugorna inom föreningen sköts på samma sätt som övriga gemensamma utrymmen. Det är alla användares ansvar att ta hand om tvättstugorna och att respektera att de är en gemensam resurs som många använder. De ska hållas rena, återställas i ordnat skick efter användning, inklusive att sopa upp eventuellt tvättskräp, samt se till att alla fönster och dörrar är ordentligt stängda. 

English: The laundry rooms within the association are maintained in a manner similar to rest of the common areas. It is the responsability of all users to look after the laundry rooms and to respect that they are a shared resource that many people use. They shoudl be kept clean, returned to a well ordered state at teh end of use, including sweeping up any laundry debris, and insuring all windows and doors are closed properly.

 


Kan jag hyra ut min lägenhet i andra hand? / Can I sublet my apartment?

Svenska: Andrahandsuthyrning är generellt inte tillåtet i vår förening. Detta beror på att vi vill att de som bor här ska vara medlemmar i vår förening och tillsammans hjälpas åt att förbättra föreningen. Det finns dock undantag. Du kan läsa om undantagen och mycket annat som gäller för andrahandsuthyrning på Information/Andrahanduthyring/.

Om du vill hyra ut din lägenhet i andra hand måste du läsa "Info om uthyrning i andrahand" och skicka in en ansökan till BRF-styrelsen. Det är styrelsen i din förening som ger tillstånd för andrahandsuthyrning.

Alla ansökningar om andrahandsuthyrning ska lämnas in för godkännande senast 60 dagar före planerat startdatum.

English: Subletting is generally not permitted in our association. This is because we want those who live here to be members of our association and together help to improve the association. However, there are exceptions. You can read about the exceptions and much else that applies to subletting on Information/Andrahanduthyring/.

If you want to sublet your apartment, you must read "Info on subletting" and submit an application to the BRF board. It is the board of your association that gives permission for subletting.

 All applications for subletting must be submitted for approval no later than 60 days prior to the scheduled start date.


Kan jag byta hyresgäst i en andrahandsuthyrning? / Can I change the tennant in a second hand rental?

Svenska: Att byta hyresgäst kräver tillstånd från styrelsen och förlänger inte ansökningsperioden. Eventuella önskemål om ändring av perioden kräver en separat ansökan, nära slutet av den godkända tidsperioden. 60 dagar rekommenderas.

English: Changing the tennant requires persmission from the board and does not extend the period of the application. Any requested change to the period requires a seperate application, close to the end of the approved timeperiod. 60 days is recommended.

 


Vilka försäkringar behöver jag ha? / What insurance do I need?

Svenska: Du behöver ha en hemförsäkring. Föreningen har fastighetsförsäkring för byggnaden. English: You need to have home insurance. The association has property insurance for the building.


Finns det parkeringsplatser tillgängliga? / Are there parking spaces available?

Svenska: Ja, parkeringsplatser finns att hyra. 300kr/mån för vanlig parkering, 500kr/mån för laddstolpe.

För att ansöka om eller byta parkeringsplats finns ansökningsformuläret på havrekornet.se. För att ansöka om parkeringsplats behöver du lägenhetsnummer (3 siffror), kontakttelefonnummer och önskad månad för att påbörja uthyrningen. Avgiften är 300 kr/mån.

Det finns möjlighet att hyra parkeringsplats med Zaptec elbilsladdningsstationer mot en extra avgift. Dessa stationer kan även användas för motorvärmare. Mer information finns på Parkeringsplats.

English: Yes, parking spaces are available for rent. 300krper month a standard place, 500kr per month for one with an electrical charging option.

To apply for or change a parking space, the application form can be found at havrekornet.se To apply for a parking space, you need the apartment number (3 digits), contact phone number, and desired month to start the rental. The fee is SEK 300/month.

It is possible to rent a parking space with Zaptec electric car charging stations for an additional fee. These stations can also be used for engine heaters. More information can be found at Parking place.


Felparkering / Incorrect parking

Svenska: Vid felparkering, försök att kontakta bilägaren direkt genom att ringa eller lämna en lapp. Styrelsen har kontaktuppgifter till de som hyr parkeringsplatser. Om personen inte är boende, finns ytterligare information om processen på föreningens parkeringssidor.

English: For incorrect parking, try to contact the car owner directly by calling or leaving a note. The board has the contact details for those renting parking spaces. If the person is not a resident, additional process information can be found on the associations parking pages.


Var kan jag förvara min cykel? / Where can I store my bicycle?

Svenska: Föreningen har flera cykelrum tillgängliga för alla boende. Du hittar dina tilldelade cykelrum på havrekornets hemsida. Cyklar får inte förvaras i trapphus. English: The association has multiple bike rooms available for all residents. You can find your assigned bike rooms on the havrekornet website. Bicycles are not allowed to be stored in stairwells.


Finns det några platser där jag kan förvara en barnvagn? / Are there any places where I can store a stroller?

Svenska: Om du har små barn och vill ha en plats för att förvara din barnvagn, kan du kontakta styrelsen (styrelsen@havrekornet.se) för att få tillgång till det tillgängliga förvaringsutrymmet. Många av byggnaderna har ett särskilt barnvagnsrum, reserverat för de med barn. Observera att endast barnvagnar ska förvaras där, inte uteleksaker eller cyklar. English: If you have small children and would like to have a place to store your stroller, you can contact the board (styrelsen@havrekornet.se) to be given access to the closet available room. Many of the building have a dedicated stroller room, reserved for those with children. Please note, only strollers should be stored, not outside toys or bikes.


Hur får jag en extra nyckel eller tagg? / How do I get an extra key or tag?

Svenska: Om du behöver en extra tagg eller nyckel, vänligen kontakta styrelsen (styrelsen@havrekornet.se). Nyckelkopiering kan utföras hos Mölndals lås/Paraarm, Argongatan 2c, och kräver styrelsens tillstånd. Extra taggar kostar 300 SEK styck och kan läggas till den månatliga avgiften. English: If you require an extra tag or key, please contact the board (styrelsen@havrekornet.se). Key duplication can be performed at Mölndal's lock/Paraarm, Argongatan 2c, and requires board permission. Extra tags cost 300 SEK each, and can be added to the monthly fee.

 


Förlorade nycklar och brickor / Lost keys and tags

Svenska: Om du tappar bort dina nycklar eller taggar måste du informera styrelsen (styrelsen@havrekornet.se). Hjälp kommer sedan att ges för att ordna ersättningar. Avgifter tillkommer. English: If you lose your keys or tags, you must inform the board (styrelsen@havrekornet.se). Assistance will then be given to secure replacements. Fees will apply.


Var finns förrådsutrymmen? / Where are the storage rooms located?

Svenska: Förrådsrum finns i varje byggnad på bottenvåningen. Du tilldelas ett förråd när du flyttar in. Ytterligare förråd finns ibland att hyra. Kontrollera Havrekornets hemsida för tillgänglighet. English: Storage rooms are located in each building on the ground floor. You will be assigned a storage space when you move in. Additional units are occasionally available to rent. Please check the Havrekornet website for availabilities.


Är rökning tillåten i byggnaderna? / Is smoking allowed in the buildings?

Svenska: Rökning är förbjuden i gemensamma utrymmen som trapphus, tvättstuga och cykelrum. Rökning på balkonger och i lägenheter bör ske med hänsyn till grannar. English: Smoking is prohibited in common areas such as stairwells, laundry rooms, and bicycle rooms. Smoking on balconies and inside apartments should be done with consideration for neighbors.


Kan jag ha husdjur i min lägenhet? / Can I have pets in my apartment?

Svenska: Ja, husdjur är tillåtna, men djurägare ansvarar för att djuren inte stör grannarna eller orsakar skador på fastigheten. English: Yes, pets are allowed, but pet owners are responsible for ensuring that their animals do not disturb neighbors or cause damage to the property.


Hur fungerar robotgräsklipparen? / How does the robot lawnmower work?

Svenska: Robotgräsklipparen klipper gräset på innergården enligt ett förinställt schema. Det finns nedgrävda ledlinor som definierar gränserna, vilket gör att den kan röra sig självständigt mellan olika gräsytor. Du bör inte röra gräsklipparen, om det inte är för att förhindra en farlig situation. Du ska inte leka med, flytta, lyfta, jaga eller på annat sätt interagera med gräsklipparen, då detta kan vara mycket farligt. Innergården är till för alla föreningsmedlemmar och vi vill att den ska vara en säker och välskött miljö för alla.

English: The robot lawnmower cuts the gras on the inner yard to a pre-set schedule. There are buried guide lines which define the boundaries. This allows it to move on its own betweeen the various areas of grass. You should not touch the lawnmower, unless it is a to prevent a dangerous situation. You should not play on, move, pickup, chase or otherwise interact with the lawnmower as this can be very hazardous. The inner yard is for all assocaiation members and we wantit to be a safe and well maintained environemnt for all.


Hur får jag information om kommande stämmor eller möten? / How do I get information about upcoming meetings?

Svenska: Information om möten skickas via e-post till alla registrerade medlemmar på Havrekornets webbplats. Informationen publiceras på hemsidan (Havrekornet nyheter) och i byggnadsentréerna på Electrolux infotavla. English: Information about meetings is sent via email to all registered members of the Havrekornet website. The information is posted on the homepage news secion (Havrekornet nyheter) and in the building entrances on the Electrolux information boards.


 

Hur fungerar avfallshanteringen/sorteringen? / How does the waste handling/sorting work?

Svenska: BRF har två återvinningsrum. Avfallssortering sker i återvinningsrummen där det finns kärl för organiskt avfall, plast, papper, glas och metall. Det finns även mindre kärl för farliga elektroniska föremål som batterier och glödlampor. Följ alla uppsatta skyltar för korrekt sortering.

Två gånger per år finns det möjlighet att bli av med större föremål i en container som tillhandahålls i samband med städdagen. Vid andra tillfällen, och för bortforsling av större föremål, kan Mölndal ÅVC användas med legitimation via ditt körkort.

English: The BRF has 2 waste recycling rooms. Waste sorting is done in the recycling rooms where there are bins provided for organic waste, plastic, paper, glass, and metal. Thes are additional small bins for dangerous electronic items such as batteries and light bulbs. Follow all posted signs for proper sorting.

In addition, twice per year there is an opportunity to get rid of larger items in a container which is provided in association with the cleaning day. All other times, and for the removal of larger items, Mölndal ÅVC can be used upon identification using your driving licence.


Får jag sätta upp egna paraboler eller antenner? / Can I install my own satellite dishes or antennas?

Svenska: Det är inte tillåtet att montera egna paraboler eller antenner på fasaden eller balkongen utan styrelsens tillstånd. English: It is not allowed to install your own satellite dishes or antennas on the façade or balcony without board approval.


Kommer ökade räntor att påverka avgifterna? / Will rising interest rates affect fees?

Svenska: Ett stort lån har nyligen omförhandlats, vilket leder till en ökning på 7 % för 2024. Ett annat lån kommer att omförhandlas 2025, men påverkan beror på den aktuella räntesituationen. Information kommer att lämnas till medlemmarna under årsmötet. English: A large loan was recently renegotiated, leading to a 7% increase for 2024. Another loan will be renegotiated in 2025, but the impact depends on the current interest rate situation. Information will be released to members during the annual meeting.


Är det några större renoveringar planerade? / Are there any major renovations planned?

Svenska: Vi följer underhållsplanen som kommunicerats på årsmötena och byter för närvarande ut takfläktar, vilket inte kommer att påverka avgifterna. English: We are following the maintenance plan communicated in the annual meetings and are currently replacing roof fans, which will not affect fees.


Vad har föreningen gjort för tidigare större renoveringar? / What major renovations has the association completed in the past? Svenska: Föreningen byggde ett gårdshus som stod klart början av 2024. 2021 totalrenoverades innegården.

English: The association built a courtyard house that was completed at the beginning of 2024. In 2021, the inner courtyard was completely renovated.


Vad ingår i månadsavgiften? / What is included in the monthly fee?  Svenska: Värme, vatten, TV, bredband (1000/1000), avfall- och återvinningstjänster, samt bostadsrättstilläggsförsäkring.

English: Heating, water, TV, broadband (1000/1000), Waste and Recycle handling, plus the condominium insurance supplement.

 


Vad är det för bredbandsleverantör, och finns det fiber i byggnaden? / Who is the broadband provider, and is there fiber in the building?

Svenska: Föreningen har ett kollektivt avtal med Bahnhof för att erbjuda bredband. Detta erbjuds med fiberhastighet 1000/1000. Däremot är det upp till lägenhetsägaren/köparen att säkerställa att anslutningen i lägenheten är tillgänglig och aktiv.

English: The association has a collective agreement with Bahnof to offer broadband. This is offere at a fibre speed of 1000/1000. However, it is up to the owner/buyer of the apartment to ensure that the connection wihtin the apartment is available and active.

 


Om internet ingår i avgiften, vilken hastighet ingår då? / If internet is included in the fee, what speed is included?

Svenska: Bredband från Bahnhof ingår med en hastighet på 1000/1000, men ägaren/köparen måste bekräfta att anslutningen är aktiv och tillgänglig. English: Broadband from Bahnhof is included at a speed of 1000/1000, but the owner/buyer must confirm the connection is active and available.

 


Är det något annat ni i styrelsen vill att vi framför till potentiella köpare? / Is there anything else the board would like us to convey to potential buyers? Svenska: Som medlem i föreningen har man tillgång till gårdshuset som färdigställdes 2024. Det inkluderar en föreningslokal med tillhörande kök som rymmer upp till 40 personer. Det finns också ett övernattningsrum som kan bokas separat.

English: As a member of the association, you have access to the community building, which was completed in 2024. It includes a community room with an adjoining kitchen that can accommodate up to 40 people. There is also an overnight guest room available for separate booking.

Webbansvarig

Logga in

Cookies

Sitemap

Ladda hem BRFNET-appen: